Bij een systeem D is niet alleen de afvoer maar ook de toevoer van buitenlucht mechanisch geregeld. De af en toevoer is hiermee gecontroleerd in balans te brengen. Dit is waarom we dit systeem balansventilatie noemen.
De vervuilde lucht wordt continue afgevoerd via afzuigroosters in de badkamer, het toilet, de keuken en de wasruimte. De schone lucht wordt door inblaasroosters in woonkamer, keuken en slaapkamers ingebracht. Hierdoor ontstaat er een gezond binnenklimaat.
Balansventilatie met Warmte-terug-win (WTW)
Doordat de afvoer en toevoer van lucht mechanisch is geregeld, kan er warmte worden teruggewonnen. Bij de afvoer van de lucht is het mogelijk om de warmte terug te winnen en hiermee de koude buitenlucht voor te verwarmen. Deze verwarmde buitenlucht wordt de woning ingeblazen op plekken waar warmtevraag is; woonkamer, werkkamer en slaapkamers.
Door toepassen van een WTW-balansventilatie wordt een groot deel van de restwarmte van de woning gebruikt. Dit heeft een zeer gunstig effect op de warmtevraag en dus het energieverbruik van de woning. Dit resulteert in een gezond binnenklimaat, lage energiekosten en een hoger energielabel.